Kamis, 27 September 2012

Lagu Daerah Palembang

Melati Karangan (daerah/provinsi sumatra selatan)

Melati karangan
Sunting aisan gadis palembang
Ai bagus nian
Rambut disuri bergelung malam
Berambut panjang
Itu tandonyo asli Palembang
Ai cantik nian
Tingkah lakunyo alep dan sopan
Kalu bejalan… tando gadisnyo memake subang
Ai belenggang nian,
tando tuonya baju kurung,
betudung selendang

Lirik Lagu Daerah Palembang Pempek Lenjer

Bulet besak panjang mak lengen
Kejel-kejel rasonyo marem
Masuk ke mulut matonyo mejem
Mertuo lewat masih ditelen
Kejel keras sudah biaso
Asak bae iwaknyo teraso
Digoreng pake minyak kelapo
Jadi nambah lemak rasonyo
Reff:
Pempek lenjer oy pempek lenjer
Siapo nyingok pastilah ngiler
Pempek lenjer oy pempek lenjer
Makan sikok pacak kelenger
Mangcek bicek janganlah lupo
Bawak balek oleh-olehnyo
Pempek lenjer samo cukonyo
Kito makan bersamo-samo
Back to Reff--

Lirik Lagu Dek Sangke (Lagu Daerah Sumatera Selatan / Palembang) Lyrics

Dek sangke aku dek sangke
Awak tunak ngaku juare
Alamat badan kan sare
Akhirnya masuk penjare
Dek sangke aku dek sangke
Cempedak babuah nangke
Dek sangke aku dek sangke
Cempedak babuah nangke
Dek sangke aku dek sangke
Ujiku bujang tak batanye tua bangke
Anaknye lah gadis gale
Dek sangke gadis tegile
Dek sangke aku dek sangke
Cempedak babuah nangke
Dek sangke aku dek sangke
Cempedak babuah nangke
Dek sangke aku dek sangke
Ujiku gadis tak batanye jande mude
Anaknye lah ade tige
Dak sangke bujang tegile
Dek sangke aku dek sangke
Cempedak babuah nangke
Dek sangke aku dek sangke
Cempedak babuah nangke


Lirik Lagu Gending Sriwijaya

Di kala ku merindukan keluhuran dulu kala
Kutembangkan nyanyian lagu Gending Sriwijaya
Dalam seni kunikmati lagi zaman bahagia
Kuciptakan kembali dari kandungan Sang Maha Kala
Sriwijaya dengan Asrama Agung Sang Maha Guru
Tutur sabda Dharmapala sakya Khirti dharma khirti
Berkumandang dari puncaknya Siguntang Maha Meru
Menaburkan tuntunan suci Gautama Buddha sakti.

Borobudur candi pusaka di zaman Sriwijaya
Saksi luhur berdiri teguh kokoh sepanjang masa
Memahsyurkan Indonesia di daratan se-Asia
Melambangkan keagungan sejarah Nusa dan Bangsa
Taman Sari berjenjangkan emas perlak Sri Kesitra
Dengan kalam pualam bagai di Sorga Indralaya
Taman puji keturunan Maharaja Syailendra
Mendengarkan iramanya lagu Gending Sriwijaya.

Sumber: Google

1 komentar:

Unknown mengatakan...

bangga nian lorr ... wong kito galo

http://indo-palembang.blogspot.com/2014/11/folk-songs-from-southern-sumatran.html

Posting Komentar

Template by:

Free Blog Templates